Kisah Limau Masam



Salam..saya nak kongsi satu cerita..
saya jumpa entri ni awal tahun lepas..cari pengisian Usrah tentang Kawan..
menarik..hayatilah dan ambil iktibar..-)

Suatu hari Rasulullah s.a.w didatangi oleh seorang wanita kafir. Ketika itu baginda bersama beberapa orang sahabat. Wanita itu membawa beberapa biji buah limau sebagai hadiah untuk Baginda.

Cantik sungguh buahnya. Siapa terlihat pasti terliur. Baginda menerimanya dengan senyuman gembira. Hadiah itu dimakan oleh Baginda Rasulullah s.a.w seulas demi seulas dengan senyuman.
Biasanya Rasulullah s.a.w akan makan bersama para sahabat, namun kali ini tidak. Tidak seulas pun limau itu diberikan kepada mereka. Rasulullah s.a.w terus makan. Setiap kali dengan senyuman, hinggalah habis semua limau itu. Kemudian wanita itu meminta diri untuk pulang, diiringi ucapan terima kasih dari Baginda. Sahabat-sahabat agak hairan dengan sikap Rasulullah s.a.w itu. Lalu mereka bertanya.

Dengan senyum Rasulullah menjelaskan "Tahukah kamu, sebenarnya buah limau itu terlalu masam semasa saya merasainya kali pertama. Kiranya kalian turut makan bersama, saya bimbang ada di antara kalian akan memejamkan mata atau memarahi wanita tersebut. Saya bimbang hatinya akan tersinggung. Sebab itu saya habiskan semuanya". Begitulah akhlak Rasullullah s.a.w.

Baginda tidak akan memperkecil- kecilkan pemberian seseorang biarpun benda yang tidak baik, Dan dari orang yang bukan Islam pula. "
Selemah-lemah manusia ialah orang yang tidak boleh mencari sahabat dan orang yang lebih lemah dari itu ialah orang yang mensia-siakan sahabat yang telah dicari dan berburuk sangka pula kepadanya"-Saidina Ali 

Mudah-mudahan kita dapat mencontohi sifat/adab berkawan Rasulullah..InsyaAllah..-)


Comments

Alif said…
subhanallah,cantiknya peribadi rosulullah
dreamygirl said…
ye..slow2 kita cuba ikut peribadi Rasulullah..-)
Cik Cempaka said…
kalo CC, mau terkebil2 bijik mata n terkembung2 pipi..haha
insyaAllah,. sama2 contohi keperibadian rasulullah,.

Popular Posts

Ceragem Bed

Song: Don’t Forget Allah by Farid Sanullah

Resepi Kek Perkahwinan

Rutin Harian Seorang Muslim

live Traffic