expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday, August 15, 2011

Alahai..Nafsu Makan

Lawanya buahni -p

Assalamualaikum..
Saya harap sahabat pembaca semua sihat walafiat -)
Dalam otakni sebenarnya banyak benda nak ditulis..tapi
sebab saya agak sibuk skit 2/3 minggu ni..jadi xtertulis2..hu2
Kali ni nak tulis ringkasje..pasal nafsu makan.

Saya perasan satu benda ni,sejak bulan puasa,
saya rajinla pulak bukak blog/site yang ada resepi makanan..
gambar makanan..asal makanan je,saya bukak
padahal sebelum puasa,confem xbukak2..hu2
Makanan yang tak menarik di mata saya rasa indah semacamje
Rasa semua sedap,cantik..rasa seronokje tengok..(cuci mata)
Bolehke asyik tengok makanan masa puasa?
Bahaya2..sengaja menduga diri pulak..
Nasib baik xkeluar bau makanan yang harumtuh,kalau x..
Sedang asyik,leka tengoktu berkatalah dalam diri
Saya teringin nak makan itu,ini..wahh..
Bila lapar macamtulah,semua makanan nampak indah,sedap
Mujur xsalivate..boleh control lagi..hu2


Bila pergi bazaar ke,rasa semua benda nak beli,
itu nak,ini nak..tapi itu nafsu punya kehendak
Bila dah berbuka,makan seket je dah kenyang..betul x??-)
Lepastu adelah yang membazir sebab xhabis..
Kalau xmembazir pun,paksa jugak makan,jadi makan terlebih2 
sampai perut pun buncit,xselesa dan mengantuklah
Saya teringat adik kesayangan saya cakap dulu..
Bila dia dah kenyang,dia cakap rasa xselesa nak buat kerja kemas2,
basuh pingganke,jadi kalo boleh diaxnak buat..hua2..boleh terima x??-p
Dah kekenyangan melampau,nak solat rasa malas,buat kerja homework/study ke
ape2 pun malas..rasa nak tdo je sedap!!..
Dah2 esok pagi pun bangun sahur liat,
apatah lagi nak solat malam..hmm..
Tengok kesan2 terlebih makan ni..
semua negative..





Firman Allah dalam surah Al-A'raf (7) Ayat 31 yang bemaksud:
" Wahai anak cucu Adam, Pakailah pakainmu yang bagus setiap memasuki masjid. Makanlah dan minumlah, tetapi jangan berlebihan. Sungguh, ALLAH tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan. "

Nak makan sedap2 tu boleh..makanlah..dialu-alukan.tiada siapa melarang..
(makanan yang sedap sangat2 tu selalu bahaya utk kesihatan..faham2 ye..hu2)
Tapi janganla berlebih-lebihan..
Hari ini makan ini,esok makan benda lain pulak
Ni kalau satu haritu semua benda rasa nak makan
Kalau banyak pilihan makanan,bila ambiltu berpada2
nanti membazir je xhabis..
Bila terlalu banyak,x nikmat betul rasa sesuatu makanan
Aduhai..mengingatkan dirilahni -)


Rasulullah pernah bersabda,"Perut sebaiknya diisi 1/3 dengan makanan,
1/3 dengan air,dan 1/3 lagi dengan udara,"
Ini barulah seimbang dan sihatkan..
Kalau dah 3/3 nak sumbat dengan makanan
Nak bernafas pun tercungap2 lepas makantuh.adeke?hu2..
dan banyak penyakit berpunca dari perut..
seperti sabda Rasulullah s.a.w,


"Perut manusia itu tempat segala penyakit, manakala pencegahan itu pokok dari segala pengubatan." (Riwayat ad-Dailami) 


Wassalam -)

9 comments:

s a r said...

salam beb.

oh! perut saya dipenuhi dengan asid je semalam. masam belaka... haish... sekarang sakit perut pulaaa... uhuu..

Asakura said...

ha3 time dekat nk buka puasa mmg mcm2 nk mkn....bila buka je, mkn skit saja.... :D

liyana said...

nice entry...
byk info yg boleh take note..
thanks!

sergeant keroro said...

hehe, makan biar berpada :)

alif haris said...

situasi makanan 3/3 dalam perut tu salu terjadi lepas berbuka .. adoyai ..=,=

zulfizan said...

kalau ikut hati memang macam macam nak makan nih

AleeyaLiya said...

masa kat bazar beli banyak makanan tpi masa buke sikit je makan..membazir je..btw akak ditag dlm entri nie http://leeyagemini.blogspot.com/2011/08/segmen-di-mana-anda-beraya-pada-tahun.html

nurul said...

salam.leeya,thanq tag akak.memang kenalah tajukdie.tahun ni xbalik kg.raya kat umah sendiri..xpernah2..waa..xdapat nak bayangkan kena masak sendiri raya ni..he2 -p

nurul said...

sar:hu2..sabarye..lambatnye ak reply.sori..-p

asakura:yup :-)

liyana:sama2 -)

seargent:yup! -)

alif:hu2

zulfizan:hu2