Waiting for something..



Assalamualaikum..

Semalam dan harini terasa masa lambat berlalu..sebab apa?
Saya menantikan sesuatu..because waiting for something..
Waktu berjalan,saya tak boleh nak relaks..
Ya Allah,bertenanglah wahai diri..
Bukankah kita disaran jangan membung masa,jangan menanti-nantikan sesuatu,setiap masa perlu diisi..


Kata orang penantian suatu penyeksaan..
Betulkah..bagi saya ya..
Tapi tidak bagi orang2 yang bersabar bukan..
Adakah aku ini tidak bersabar..
Dalam penantian itu haruslah diisi dengan perkara2 yang bermanfaat..
Doalah..ya Allah..permudahkanlah urusanku..



Ada satu hari saya sedih sangat,saya randomly buka surah dalam Al-quran tafsir untuk baca..
Surah At-Talaq yang bermaksud perceraian..ada 12 ayat..ada ayat2 yang menarik dan sesuai dengan emosi saya ketika itu..

Yang bermaksud;


65-3:  Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan sesiapa yang bertawakal kepada Allah nescaya Dia (Allah) akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. 


65-7:  Hendaklah memberi nafkah orang yang mampu menurut kemampuannya. Dan orang yang disempitkan rezekinya hendaklah memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya. Allah tidak memikulkan beban kepada seseorang melainkan apa yang diberikan kepadanya. Kelak Allah akan memberikan kelapangan sesudah kesempitan.


Mengingatkan saya jangan berputusa asa dan berharap pada Allah..sekalipun atas kesilapan demi kesilapan yang dilakukan..berdoalah dan jadikan pengharapan diri ini hanya kepada Allah...
Setelah berusaha,sekalipun apa yang terjadi,saya mengharapkan pertolongan Allah..
Saya mengharapkan rezeki Allah..
Yang penting jangan berhenti berharap dan bertawakal kepada Allah..
Jadikanlah aku ini istiqamah dan tidak leka ya Allah...

Penderitaan,kesusahan pasti ada jalan keluar..sama ada kita sedari,bergantung sama ada kita berusaha ke arah itu atau tidak..kita hendak memperbaiki diri atau tidak..
Panas tidak selamanya panas,ada hujan di tengahari..

Allah tidak memikulkan beban melainkan apa yang kita mampu tanggung bukan..
Dan setelah menanggung kepayahan ada jalan keluarnya,kelapangan,kesenangan..
Begitu jua seperti dalam surah al-Insyirah,firman Allah yang bermaksud "....Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,"

Ya Allah berikanlah aku yang terbaik ya Allah..
Dari pandangan Mu..

Subhanallah...

Comments