Kupu-Kupu Cinta (Sigma)



Assalamualaikum..

Memang habit saya ni meng-update blog di waktu malam lagaknya. huhuu..the best time I can think carefully what I'm going to say kotttt...aiyoo...

Kureng dah post ilmiah saya pos. Salah satu sebab ialah kurang membaca. Boleh saya katakan dalam masa 3-4 bulan ni, tak sampai 5 kot buku ilmiah saya baca.....seriusly. Padahal banyak buku yang dirancang nak baca. Waiting list..It's getting hard to read these days... when sleep becomes easier, erkk!!


Hari ini punya cerita, ada seorang kakak yang dikenali menyatakan perancangannya untuk menjadi seorang pakar psikologi kanak-kanak. Sekarang ni kerja sambil belajar. Bisnes lagi. Anak dah besar juga. Untung orang yang boleh multitask ni. Boleh buat macam-macam dalam satu masa. Umur sudah pertengahan 30's..jauh daripada saya tapi tetap bersemangat untuk sambung belajar ke peringkat lebih tinggi. Saya memang ada problem sikit multitask ni. And I know it last year..Bila rasa banyak kerja di segenap ruang, rasa serabut. Don't know how to prioritize things. Mendengar kisah akakni, rasa macam termotivated sikit, dengan semangat dia. Dan tetiba juga rasa maluuu menjengah diri. Aku ni muda lagi....rasanyala, eheh.

    Bila orang asyik bertanya pasal kerjaya, rasa berat sangat nak goreng.hoho..Suruh sambung belajar dulu saya tolak ketepi dahulu. Bukan tak nak, tapi delay mungkin. Saya memilih untuk cari pengalaman kerja dahulu. Saya takut pisang berbuah 2-3 kali. wooo...Dan harap dalam tempoh masa itu saya cukuplah keputusan daripada istikharah dan istisyarahnya untuk memikirkan apakah yang terbaik, paling sesuai buat diri...




-SURAU----

Lepas kerja sempat menyinggah di surau. Memang teringin sangat nak pergi. Tak jauh. Tak sibuk mana. Tapi macam-macam cerita dan juga alasannya..yang menyebabkan tak dapat nak pergi. Tapi lepas ni rasa nak konsisten..Terasa rugi sangat. Nak dengar tazkirah dan solat jemaah reramai. Rasa sejuk dan lega sikit hati bila ke surau. Tak ke gitu? Selalunya macamtu. ..

Last time saya pergi surau rasanya dalam 1-2 bulan lepas, sejak insiden kereta dipecah di waktu malam. Rasa fobia nak park kereta malam-malam di luar..

 Bila dah tetiba datang ni, once in a blue moon orang putih kato...makcik yang biasa dan kerap tegur saya dulu pun tegur...

"Lama tak nampak"
"Haah. Sibuk sikit, hehe..."  (alasan! yeke?)
"Timbul tenggelam yer.."
-------huhuuuuu sengih sajala---

Another makcik tegur,

"Duduk mana? "
"Taman sekian sekian...."
"Oh..Tak pernah nampak."
aigooooo....

-------

Sebelum mengakhiri celotehni, saya nak kongsi lagu yang semakin mendapat tempat di hati, ceh! ahaks. Lagu tema yang menemani saya menaip entri ini. To keep me awake until finish typing.. Sebabtu,, saya letak tajuk lagutu sebagai tajuk entri yang takde kena mengena dengan pengisiannya.. uhhu. Lately entah sapa-sapa tah pasang, yang menyebabkan saya terdengar jugak. November tahun lepas saya dengar lagu ini buat kali pertamanya. Walaupun masatu laguni takla baru lagi. Masa tu ada rakan sekerja yang asyik pasang lagu ni ajer. Siap caller ringtones bagai. Bila saya dengar,... taudah, jiwang ni.. hehe...



Kupu-kupu Cinta

Album : Kupu-kupu Cinta
Munsyid : Sigma
http://liriknasyid.com


Pertemuan ini menjadi suatu berarti
Dikala diri menepi untuk warna-warna hati
Ruang-ruang jiwa hanya untuk maha kuasa
syair-syair cinta tercipta karna dia

Kupu-kupu cinta 
terbanglah tinggi menuju jalannya
Hinggaplah engkau dibunga yang indah
Terbang bersama hembus angin cinta

Ya illahi Robbi
Tiada lain hanyalah namamu
Satukan Cinta ini dalam bingkai
Untaian ridhomu

Pertemuan ini menjadi suatu berarti
Dikala diri menepi untuk warna-warna hati


Baru nak selidik maksud di sebalik laguu....sebab bila baca lirik, masih kureng mengerti...

CERITA DIBALIK KARYAKU ( Kupu-kupu Cinta )

By. Renanda Lastri

Lagu yang menjadi tajuk pada album ke 2 sigma ini merupakan lagu yang cukup sulit diungkapkan dan terinspirasi serta ditujukan untuk seseorang yang mewarnai kehidupanku. Seperti apa ceritanya, ini yang belum bisa ku tulis. Biarlah ini menjadi bagian cerita hidupku. 

Secara umum Lagu ini menceritakan tentang perasaan cinta yang diibaratkan seperti kupu-kupu. Perasaan cinta yang bisa terbang kemanasaja ia mau dan tidak bisa kita elakkan. Tidak mengenal umur, bisa jadi cinta itu hinggap pada orang yang lebih tua dari kita atau yang lebih muda dari kita maupun yang seumur. Setiap kita tentunya punya perasaan ini, yang diharapkan perasaan ini terbang menuju jalan yang diridhoi Allah dan hinggap tepat di hati seseorang yang benar-benar menjadi jodoh kita. Yakinlah akan jodoh kita sudah diatur oleh Allah dan selalu berdoa kepadaNya, jika memang dia adalah jodoh kita maka Allahpun akan menyatukannya dalam pernikahan.

Pembuatan lirik juga dibantu oleh salah satu personel salsabila nasheed (Yeni Rickha).
Moga lagu ini bisa menginspirasi setiap muslim/muslimah…

Okaylah, selamat mendengar dan menghayati lagu ini. Terima kasih juga sudi membaca. Sekian, wassalam. -)


--Sumber--
sumber1
sumber 2
gambar hiasan dari googleimages





Comments