Dah Beli Tiket Bas

Salam.

Entri santai-

      Saya baru saja lepas membeli tiket bas-secara online. Never ever saya beli awal ni. Saya beli online je mudah, malas nak keluar ke stesen bas , mengambil kos transport pulak, semata2 nak beli tiketje..Selalu saya beli on the spot sebab saya takut tak dapat mengikut perancangan, karang buat habis duit je beli awal.  Bas ke Melaka-KL-Melaka memang selalu ada..hehe...Tapi pernah dapat tiket selambat 10 pm dari stesen TBS-KL ke Melaka. Dan selewat 10pm dari Melaka, tapi ke Bukit Jalil. Yang ni dulu2 sebelum ada TBS..huu..girls tak elok balik lewat2 ni..terdesak nak wat camane..Syukurlah selamat selama perjalanan ulang alik saya ...-)



    Saya sebenarnya harapkan adela yang nak hantar atau ambil saya dari melaka ke melaka. My family I mean. Takut banyak barang bawa balik, cehh..hehe..Penat nak memunggah beg ni..Saya pernah rasa nak nangis sebab berat sangat beg..tu masa stesen bas di Bukit Jalil. Sebab beg berat, jauh jalan..bila hujan lagila..hu2..Nak watcamane, terpaksa bawak buku, yang konon2nya nak baca, padahal buat berat beg je. Ayah ke adik2 saya selalu tanya bila saya balik dengan begtu- bawak batu ke apa..kkhehhe..Tapi takpelah, Melaka-KL bukannya dekat kan, be independent la..Dulu2 masa sekolah asrama, totally dependet on ayah, hantar ulang alik. Maklumla tak reti nak naik bas lagi. Kecik lagi..uhu

     Saya tak perasan tiket bas lain, tapi saya book kat delima n mayang sarije..tu yang saya jumpa..nampaknya orang dah book tiket dah..Dah tu harga tiket nampaknya bertambah, lagi2 hak mayang sari yang selalunya RM10 saya beli kat stesen bas jadi RM13 lebih..

Melaka-KL   Bas delima RM12.20 +no online charge  but after online banking (maybe bank charge-RM1) = RM13.20

KL-Melaka    Bas Mayang Sari RM13.40 + online charge RM2 + another charge RM1= RM16.40 wow!! saya tak perasanlak ada caj RM2 situ..

Boleh try Delima dari KL-Melaka.. maybe takde online charge rm2 tu kot..save a lot..

Nak wat camane..Dah beli..Saya beli in preparation, tak mahu kejadian -sejarah berulang kembali. Pernah sekali, pergi stesen bas, tiket habis even 10 pm tiket and need to go back to hostel sadly, wasting money for taxi..hope would be the first and last time..

Sebelum2 ni saya bila nak raya pun akan beli on the spot. Saya depend on luck je..and syukurla, memang ada tiket, even lewat sikit..tapi sejak ada TBS, dan sejak sekarang ni makin ramai orang yang naik bas, memang tak dijangkakan..more than usual...so better prepare je lah..

Ok, sekian kisahnya. Wassalam


Comments

Admin said…
nasib baik ada tiket bas...saya pnh balik pagi raya dari Bangi ke Kedah...haha sampai2 rumah terus pakai baju raya, p solat raya...syahdu betul, mcm dlm drama...hahaa
nurul said…
Itulah pengalaman sebagai pelajar..cehh..aaha..bersusah2 dahulu, bersenang-senang kemudian..takdela senang sangat, tapi better than difficullt times..-)
Alif Haris said…
eh kak study lagi ye ? btw rasanya sempat lg nak wish salam ramadhan :)
nurul said…
@ alif haris

ahaha..terkejut je bunyi akak dengar..pembelajaran tu kerja semumur hidup -p..salam ramadhan juga..
malaysia bus said…
Saya ingin berkongsi info dengan semua pengunjung blog ini. Anda kini boleh membeli tiket bas online dengan mudah dan murah di website kami. Nikmati diskaun sehingga 40% dari syarikat bas yang terpilih.

Sila layari malaysia bus atau tiket bas online.

Terima kasih buat admin!
dummyblog said…
ha bagi sesape yang x nak kene cam Kirito Asuna tu baik booking tiket awal-awal kejap lagi dah nak bulan pose pastu raye jangan de yang sampai kampung petang raye pulak nanti..