Blogging Tips: How To Master



Assalamualaikum..

Apa khabar pembaca setia blog saya..atau silent reader,anonymous reader atau guest hari ini..

Saya tergerak nak tulis post setelah menghadapi masalah dalam berblogging..he2..Biasalah..peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam kehidupan seharian selalu juga memberi idea kepada kita untuk berkongsi cerita..

Saya bukan nak bagitahu blogging tips,tapi cuma nak berkongsi cara hendak master/belajar blogging tips..Pelik ke,tak pelik kan..Kiranya teknik/cara saja..hu2

Saya bukanlah ottai blogger..blog pun biasa-biasa je..dan free bloggers..tak pernah guna web berbayar..Cuma tips-tips blogging saya belajar sedikirt-sedikit dengan mencuba-cuba sendiri..yang basic2 ni..hu2



Tips nya ada dua,tapi isi boleh dikembangkan lagi..-p

1)Rajin Mencuba..

Ini caranya.bagi saya.Biasanya bila orang buka blog,dia akan cuba nak letak widget macam2 kat blog,dia kan cuba modify, tukar template sampailah puas hati.Ada juga yang cepat bosan atau sentiasa mahukan pembaharuan,akan sentiasa bertukar tempate dari semasa ke semasa..Kena pilih template dan widget bersesuaian dan tidak berlebihan supaya blog tidak lambat loading..tukar ape selagi boleh tukar..Nampaknya saya pun begitu..tapi sekarang ni dah tak berapa aktif nak tukar..Generalnya yang saya perhatikan blog perempuan selalunya agak 'fancy' dengan bermacam2 widget..Ada blogger yang rajin nak tambah lagu..Dan ada yang menggunakan platform blog untuk membuat duit..Jika kena pada caranya,memang berjaya..Saya pun tak terlepas juga dari pengalaman mencuba-cuba benda itu semua..hehe..Cuma sekarang ni dah slow sikit..blog mahu rehat,orangnya mahu rehat..tapi sekali-sekala saya update bila rajin dan ada masa..

Dengan mencuba sendiri,akan lebih kekal ingat..

2)Rajin Mencari Tips

-Sekiranya ada masalah di blog,cuba google dahulu..sebab banyak sangat website/blog yang bagi blogging tips,masalah2 dalam internet ni..

Itu saja cara yang saya buat..sebab kadang2 bila tanya orang lain tentang masalah blog kita,tak semua orang tahu sebab mereka mungkin tak pernah mengalami masalah yang sama.Jadi siapa yang boleh rujuk?-uncle google je, kalau nak cepat..

Masalah yang saya hadapi baru2 ni dan dah setel dah pun ialah

1-Cara nak unfollow blogger-menggunakan googlereader dan unfollow di blog orang tersebut
2-Cara nak recover deleted post..
3-Cara nak remove malware di blog

Al-Hamdulillah..

Bila dah tahu,rasa wah,senang je..kan kan..

Saya tak rajin nak kongsi tips blogging di dalam blog sebab saya rasa sangat banyak lagi web lain yang lebih baik dalam penerangan tentang blogging tips ni..cuma google je..

Oklah.sekian saja saya nak berceloteh..

Sekian,wassalam..

Comments

MyMekar.com said…
try and error mesti ada dalam membuat sesuatu perkara baru.

from: mymekar.com