3 in 1 In One Day



Assalamualaikum buat pembaca yang saya kasihi semua..

Terima kasih sudi menjengah blog saya ini..Sekali sekala hendak post sesuatu di sini..
Mudah-mudahan ada input yang dapat dikongsi bersama..

Saya cuma nak kongsi peristiwa yang saya panggil 3 in 1 in one day ni..

Sabtu lepas,saya ikut emak dan ayah hantar adik lelaki ke tempat belajarnya di Johor..agak jauhla perjalanannya,mengambil masa 4 jam..Adik lelaki saya lagi seorang ikut menyusul tapi kemudian sikitla..Kami naik van,dia sorang naik motor..Balik dari Johor kami ke Negeri sembilan singgah rumah bakal saudara..di Seremban hehe..dan ke rumah pakcik di Port Dickson...




Jadi peristiwa 3 in one ialah..

1-Adik lelaki saya accident 
-Walau accident tak teruk mana,tapi tetap accident..jangan dilihat kecil atau besar accident itu,tapi ia tetap accident..Dia guna motor adik lelaki yang nak ke Johor tu..baru lepas bertolak dari rumah dia accident..kakinya sedikit luka..motor depan rosak sikit..Katanya tayar problem,tayar baru tukartu..Selepas tu adik saya menyusul agak lambat dengan naik kereta..sebab kakinya agak sakit..

2-Handset emak saya hilang di Johor
Ini..peristiwa sebelum itu saya guna handset emak untuk ambil number phone yang banyak2..lepastu saya dah tak ingat saya buat apa dengan handset emak itu..Totally lost..Cannot remember at all..Rasanya macam bagi kat mak,tapi  mak cakap takda..Cuma ingatan saya yang agak cenderung ialah saya tak tinggal handset di tempat saya duduk time tu..memang tak dapat trace pun sampai sekarang..Otak saya ni poor sikit memory meletak barangni..tapi memang selalu macamtulah bila tersalah letak atau hilang barang..memori itu samar-samar..Redha..pasti ada hikmah kan..

3-Bateri kereta kong
Ayah saya bawa van..sebab ingatkan ramai nak ikut mula2 dan ingatkan adik lelaki saya itu akan naik van,manalah tahu dia nak bawa motor..Ayah saya cakap van ini kenderaan tertua di jalan timetu..hehe..Sebab ape?Kereta di jalan,di highway semua nampak baru2,lawa..van yang kami naik ni dah 16 tahun..sejak saya 8 tahun lagi..namun gah lagi van ni..Ayah kuat lagi bawa van ni..van kan agak berat..hu2..Selepas balik dari rumah kawan di Seremban,kami nak menuju ke PD.Masatu dah masuk Maghrib..Dah niat nak jamak dan qasar di rumah saudara di PD nanti..Van punya bateri dah low sangat..ayah cakap kena tukar sesuatu kat bateri tu..sepatutnya..Tapi tak tukarla sebelum perjalanan kami hari itu..sangkakan ok..Jadi sebab malam pula time tu,banyaklah guna energy dari bateri..lampu van kian malap dan malap akhirnya terberhenti di tepi jalan,highway..tepi hutan..gelap..err..Saya,tak tahu apa2 pasal kereta ni..mampu berdoa saja..



Sya terfikir nak buat apa tengah2 gelap ni..Lepas tu saya nampak ayah dan adik lelaki sambungkan wayar dari kereta yang adik saya bawa dengan van..Nak dapatkan tenaga batery lerkot hehe..amazing saya rasa..padahal bagi orang lelaki atau orang biasaje mungkin..almaklumla saya tak pernah tengok..'specimen' besar pulatu..kereta..Jika dulu kita belajar fizik/sains specimen kecilje..he2..

Lepastu kereta bolehla jalan dalam 5 minit macamtuje!!Sebab caj tak lama..kali kedua van berhenti nasib baik di kawasan dekat dengan kedai dan lebih terang..caj lebih lama..dan masa tu dah dekat dengan rumah pakcik di PD,jadi call pakcik dan pakcik datang untuk mengiringi van ni sampai ke rumah dia..Sebab ayah tak on lampu,nanti akan guna banyak bateri..Jadi van ini diring depan oleh kereta merah,belakang kereta pakcik..

Esok paginya bateri cukup sampai ke rumah selama 2 jam perjalanan..tak banyak guna light kan..

Stuck on the way dalam perjalanan jauh sudah biasa kami sekeluarga..Mengajar supaya bersabar..dan syukurnya kami sekeluarga naik van ni tak pernah terlibat dengan accident..

Pernah accident van ni sebenarnya tapi dulu tu ayah saya seorangje,van tergolek2 dari kawasan agak tinggi sebab brek tak berapa nak makan..Yang bersyukur sangat2 ayah saya selamat dan takde injured luka apa2 cume sakit2 badan tengkukje..

Syukur perjalanan selamat..Al-hamdulillah..

Ohye,saya cuma nak kongsi..bila kita terlibat dalam kejadian sebegitu,tak kisahla kemalangan,kebakaranke..usah dan jangan kita pentingkan harta benda..contohnya,dalam accident contohnya,ada orang benda yang dia terfikir mula-mula sekali alamak,keretaku..
Kereta yang merupakan harta benda atau nyawa manusia lagi penting?..Tak kisahla jika kita sebagai mangsa sekalipun..Paling utama nyawa orang yang terlibat..Harta boleh dicari,jika hilang sekalipun tapi tidak nyawa,tiada ganti....Hidup sekali sahajakan,hargailah nyawa yang ada..bersyukur dengan nikmat kehidupan ini..

Peringatan buat diri saya..

sekian.wassalam..

Comments

Admin said…
3 in 1, ada hikmah semua itu berlaku...

amazing jumper van? haha sy pun pernah jgk, bawa kancil, bateri habis sbb tidur dlm kereta, pasang econ... nasib baik ada abg tu tolong jumper, lepas tu ok balik la bateri tu...

Apa2 pun, kenangan pahit masa lalu menjadi manis jika diingat kembali... hehe
Qalamqudus92 said…
Saya datang ziarah ukht, Semoga tetap ters menulis dan berkongsi:)