expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Sunday, April 29, 2012

Menanti Solehah-Aiman



Assalamualaikum..
Hari ini nak kongsi tentang lagu Menanti Solehah.Seperti biasa,saya tak sedar lagu apa yang saya dengar.Tapi saya rasa macam baruje dengar laguni,tahun ni..rasa macam baru-baruni je kot dengar??-p


Saya mulanya dengar lagu Nonstop Walking or Berjalan Tanpa Henti..hehe..oleh Devotees..a very inspiring song.Masa pasang lagutu,lepastu ade pulak keluar Menanti Solehah.Saya dengar lirik 'Jangan Berhenti,Jangan Terhenti' Aikk..nape macam ala2 lagu Berjalan Tanpa Henti je? Suruh kita jangan berhentini..,'Jangan Jangan,Berputus Asa'.
Lebih kuranglah tu..-p


Tengok youtube,oh program realiti Akademi Nasyid,tahun 2009?Oh..patutla..saya tak uptodate dengan berita Malaysia masatu..hu2..


Saya mula-mula dengar laguni terfikir,ni lagu nasyid ke balada poptu..Macam lagu nasyid..macam lagu arab ada,suara penyanyinya atau mungkin rentak melodinya..Suara ala-ala Mawi,suara jantan,keras sikit..-p.Suaranya, Masya-Allah memang sedaplah sangat dan sesuai unuk lagu-lagu nasyid,dan alunan bacaan Al-Quran..


Saya assume lagu ni masuk kategori nasyeed label dalam blogni,disebabkan mesej dan melodi ala-ala arabtu..-p


Maksud lagu?
Lagu ni menceritakan tentang apa yer?Tentang menanti diri menjadi solehah?Dan jangan berhenti berusaha untuk menjadi solehah..atau seseorang yang menantikan kehadiran wanita solehah dalam hidupnya,dan jangan berhenti berusaha...Macamtu saya fikir bila tak perhati betul-betul lirik dia..Sebabnya saya dengar perkataan ni-Aku menanti (menantikan kehadiran) Ayuh solehah (mari menjadi solehah)??.Minta maafla,pemahaman saya dalam isi tersirat ni memang lemah,lagipun lirik dia takla tersurat,macam nak kena fikir mendalamje..hu2..


Pandangan
Bila tengok lirik dia,seolah-olah menceritakan sepasang pasangan yang dah berpisah kerana..mereka sedar cinta yang mereka cari tu tak bertepatan?hmm..atau apa saja sebab mereka berpisah dan masing2 harus terima ketentuan yang mereka tak ada jodoh,mendoakan kebahagian pihak masing-masing dan mereka jangan berputus asa menanti yang selayaknya untuk mereka,menanti yang solehah...Sinarnya mentari seolah-olah memberi cahaya baru..


Ataupun mungkin mereka berpisah tetapi biarlah jodoh yang menentukan..mungkin penulis lirikla yang paling tahu maksud tersirat di sebalik lagu,kan..-D


'choose only one road,the big one or the smaller one, which is less travelled by people,
and this will determine your future and destiny,with no turning back,so 
good luck to your journey of life'


Lirik Lagu


Menanti Solehah oleh Aiman



Tak perlu ada dirimu
Andainya menambah luka
Tak perlu kau tabur dendammu
Mencipta sengketa lara


Kau noda cinta yang setia
Cinta yang membara
Apa kau terlupa
Kau bakar resah yang ku bendung
Sabar yang ku rindu
Jenuh ku bertahan


Jangan berhenti jangan terhenti
Mencari teduh cinta sejati
Aku peduli aku simpati ranjauanmu


Aku menanti ayuh solehah
Yang indah budi sederhana
Aku doa engkau pun jua bahagia


Yang lalu biarkan berlalu
Tak mungkin tercantum lagi
Redhala ketentuan ini
Tak usah diamuk resah


Lihatlah sang mentari
Menyuluh luas bumi
Cahayanya menerangi
Begitu hidup ini
Sinarnya kan menanti…

Ok,itu saja,sekian wassalam..

No comments: