expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Thursday, June 16, 2011

My Father,My Hero


Star Dad




I love you, Dad, and want you to know,
I feel your love wherever I go.
Whenever I've problems, you're there to assist,
The ways you have helped me would make quite a list.



Your wisdom and knowledge have shown me the way,
And I'm thankful for you as I live day by day.
I don't tell you enough how important you are,
In my universe you're a bright shining star.

~by Karl Fuchs~
Assalamualaikum..
xtau nak bagi entri ape..he2
Jadi saya nak cakap sedikit pasal bapa..
Hari bapa dah nak dekat..hari Ahad minggu ketiga Jun tahun ni..
Jatuh pada 19 hb Jun 2011..
Kenapa ter awal pulak saya bagitauni..he2..
Sebab Selasa lepas..dapat mesej dari mak saya "Selamat Hari Bapa.Buat suamiku.menyayangi anak2ku dan menjaga dan mendidik mereka",
Lebih kurang macamtulah bunyinye..hu2
Terkejut saya,hari ni(Selasa) hari bapa ke??(masa tu terus google..betulke??
Rupanyanye..xlah..
Saya baru sedar dan tahu,xde tarikh tetap hari Bapa ni..
Patutlah xpernah ingat..hu2
Emak saya memang selalu bagi mesej awal sikit..
Sebab dia tahu anak2 dia ni bile berjauhan kadang2 lupa..
Even dekat pun selalu xingat..Jadi sentiasa diingatkan..
Saya ni pasal tarikh2 ni memang xingt..hu2..bedday family InsyaAllah ingt..
(ade reminder..he3)
Tapi bedday kawan kdng2 kawan2 kena ingtkan..terukkan..hu3..
Mungkin menyambut hari ulangtahun bukan amalan family saya kot..
Sebabtu kot..bagi saya xdelah penting sangat meraikan tu..
Cukuplah mengingati..kan..
Lagipun,saya bersyukur bond saya dengan family agak kuat..


Who train you to walk when you are young..


Tak dapat dinafikan siapa yang perlu kita cinta lebih sama ada ibu atau ayah..
Mestilah ibukan..
Dan selalunye pon,ibu paling rapat dengan anak2..
sebab ibu ni sangat memahami hati anak2 berbanding bapa..

sama ada lelaki atau perempuan..siapa setuju??he2..
Kita berani melawan cakap ibu..tapi bapa..beranike??
Bapa mungkin xselalu membebel macam ibu tapi
sekali bapa marah,memang xlupe kan..

Tapi kita jangan lupa bapa pula..
Emak saya selalu ingtkan saya supaya selalu berterima kasih dengan ayah
Berterima kasih juga tanda kita bersyukur kepada Allah..
Emak juga selalu memuji ayah..
Bercerita tentang ayah..pengorbanan ayah..
Ayah sumber kekuatan emak..kawan baik emak..
Saya yang dahulunya kurang rapat dengan ayah..
dan xpernah terfikir pengorbanan ayah..
Walau nak ucapkan perkataan terima kasih tu..
Macam ada emas dalam mulut..susah sangat nak cakap..



Ingat lagi masa sekolah dulu..
Ayahla yang berulang alik ambil saya ke asrama..selama 5 tahun..
dan lepas keluar sekolah,duduk asrama lagi..ayah jugakla ambil..
Sampailah saya pandai guna bas atau pengangkutan awam lain..
Saya ni asal naik kereta je tidur,sampai rumah baru bangun..

Sampailah satu hari,masa tu mungkin dah form 5 kot..
ayah saya suruh duduk depan,sebab saya selalunye duduk belakang 
(sebab nanti senang nak tidur..hu2)
Ayah cakap duduk belakang tu macam tuan..
Yeke..saya xpernah tahupon..sejak tu,saya xpernah duduk belakang bila naik kereta,
mane2 kereta pon..kecuali teksi-tu pon kalo die suruh dok belakang..-)
Tapi tidur tu xdapat nak dielakkan....hu3



Daddy's girl..I luv my father,because he gave me lollipop..

Banyak lagi pengorbanan ayah sebenarnye yang saya xpernah tahu..
Masa sekolah rendah,saya agak aktif masuk pertandingan itu ini..
Ayah sangat support..dan disebabkan ayah juga cikgu,ayah jugak ajar saya math 
(yang dibenci..hu2) kat umah..-)
Ayah bawak saya pergi situ sini..sebab saya suka..dan ayah pun gembira bila saya suka..
Tapi saya xpernah terfikirkan apa yang ayah dah buat sampailah saya besar..
Disebabkan selalu duduk berjauhan dari family,saya selalu xtau apa yang berlaku dalam keluarga..dan kadang2 emak xbagitau sebab xnak saya yang tengah belajar ni risau..
Sangat banyak dugaan ayah saya xtahu..
Even ayah sakit,accident,cubaan manusia dan sebagainya..
Banyak saya xtahu..
Kadang2 bila ayah membuat satu keputusan yang sangat besar bagi saya
Saya membangkang..tapi akhirnya saya sedar ada hikmah di sebaliknya..

Saya teringat lagi..masa darjah empat..cikgu suruh buat karangan tentang Bapa saya..
Saya ni xada idea sangat nak buat sebenarnya..
Akhir sekali keluarlah idea..dalam karangantu,saya puji.."Ayah saya pandai memasak"..
Lepastu,guru kelas saya cerita kat mak saya yang juga cikgu..
Emak saya pun cerita kat ayah..dan ayah pun terharu..ngn bangga sekali..he3..
Sampai sekarang besarni emak masih selalu cerita pasaltu..he2
Bila besarni..ade sekali dipuji oleh ayah,ada satu masakan saya sedap..
bukanlah bermaksud masakan lain2 xsedap..he2..
Sebab masakan tu favourite emak..dan emak selalu masak..
Mungkin rasanya lain dari emak kot..he3
Bukan senang nak dapat pujian ayah..(esp dalam bidang masak2 ni..he3)



Look,my son..

Kesabaran ayah melalui hidup..mendidik keluarga
menjadi sumber kekuatan saya..
Ayah xpernah pun cerita masalah di rumah,
menunjukkan dirinya lemah dan kalah di hadapan kami anak2
Ayah akan sentiasa nampak tabah..dan cool..hu2
Tak pernah pun tunjukkan yang masalah ni xde penyelesaiannya
Bersikap tenang,bersikap terbuka sifat ayah..
Di muka jernih ayah..saya nampak kedut2 mula menghiasai wajah ayah
Ayah dah semakin tua..hidup sudah setengah abad..
Mampukah saya bertahan jika hidup tanpa ayah nanti..
Saya sangat bersyukur sebab kedua2 ibu bapa masih ada..
Ada kawan2 yang kehilangan ayah atau ibu..
Ada yang sudah yatim piatu..
Mereka sangat kuat..
Saya selalu fikir,"Allah takkan menguji seorang hamba melainkan yang termampu olehnya"
Saya bersyukur ibu dan ayah masih hidup..
Saya masih bergantung sepenuhnya kepada ibu ayah..
Apa akan jadi bila ayah dan tiada..
Bila fikir,membuatkan saya rasa sedih..dan sebab saya xmenggunakan peluang yang ada
untuk menggenbirakan hati ayah sepenuhnya lagi..
Sentiasa menimbulkan kerisauan di hati ayah..
Sementara ada kesempatanni..saya berharap saya dapat membuat yang terbaik
untuk ayah,dan mendoakan kebahangiaan ayah dunia dan akhirat..
Saya harap dan berdoa agar dapat menjadi anak yang solehah kepada ibubapa saya.. :-)

What Is A Dad?
A dad is someone who
wants to catch you before you fall
but instead picks you up,
brushes you off,
and lets you try again. 

A dad is someone who
wants to keep you from making mistakes
but instead lets you find your own way,
even though his heart breaks in silence
when you get hurt. 

A dad is someone who
holds you when you cry,
scolds you when you break the rules,
shines with pride when you succeed,
and has faith in you even when you fail... 

Jadi,jangan lupa Hari Bapa ahad ni..he3
Tapi jangan Hari Bapa je ingat bapa..kena selalu ingat...-)
Oh ya,di samping meraikan hari bapa yang akan datang ni..
Ada iklanlah pulak yang buat promotion sempena Hari Bapa..
dan menggalakkan anak2 mengingati bapa..
Kalo rajin,jom share..klik pada ayat2 tuh..he2
Wassalam..


7 comments:

NuSaNa NoSa 91 said...

tanpa ayah, kita xlahir kt dunia ni.. huhuu~ T_T

naz said...

saya pun mahu jadi ayah lah camni haha happy fathers day :)

Mohd Yusuf said...

esk la hari bapa...tak teringat pun...sy pun sama, mcm ada emas dalam mulut nk ucap terima kasih... :D

alif haris said...

tanpa ayah siapalah kita ,
i love my dad so much :)
selamat hari bapa :)

dreamygirl said...

@nursana,naz,yusof,alif:
happy father's day..semoga kita jadi anak yang soleh dan solehah..amin :-)

ADEAL said...

I LOVE MY AYAH..moga ayah chat dan dikuatkan iman..amin

dreamygirl said...

adeal:amin -)