expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday, May 11, 2011

Hati Sebesar Cawan Dan Hati Sebesar Kolam


Assalamulaikum..
Setiap hari setiap masa ada aje masalah yang datang..
Masalah kecil dianggap besar,masalah besar tapi masih boleh rileks2 pulak..


Ada orang pernah cakap kat saya,
"Masalah kecil2 tu jangan dipikul kat bahu,macam kita bawak beg sandang tu,sebaliknya masuk dalam poket je,kan ringan..Rasa kurang beban kan" -simbolikje..faham2kanlahye..hu2


Ada sorang kawan saya pula cakap.."Kadang-kadang satu2 masalah yang kita anggap besar tu,yang sehari semalaman terfikir-fikir,berhari-hari risau,hanyalah 10% atau kurang daripada tu,nak menggambarkan betapa kecilnya masalah tu,dan bukanlah serius mana,tapi kita terlalu memikirkannya.Akhirnya,kita sendiri yang tertekan.."


Macam manapun,semua tu bergantung kepada penerimaan kita dengan masalah dan cara kita handle..Kadang2 ada orang tu hutang pun banyak,dugaan banyak tapi masih mampu bertenang,senyum ceria macam biasa seolah-olah tak ada apa2 berlaku..
Saya ni jealous sebenarnya..he2..dan rasa kagum bila tengok orang macam ni..sebab saya pun nak belajar jadi macam tu jugak..lebih bijak menguruskan masalah dan tenang-yang ni kelebihan yang mana tak semua orang ada..(tapi boleh belajar,pengalaman/dugaan kan mematangkan diri dan menjadikan kita lebih tabah -p).
Dalam banyak-banyak orang yang saya kenal,ada beberapa orang saja yang betul2 membuatkan saya rasa kagum,betapa tenangnya mereka ni walaupun masalah lagi besar dan xputus2 datang..Dengan melihat muka2 orang yang tenang,dan bersih,kita pun boleh rasa tenang dan sejuk hati...he2..-)


Macam mana pun,apa kata baca cerita di bawah untuk dijadikan pengajaran -).




Hati Sebesar Cawan Dan Hati Sebesar Kolam


"Aduhai, kenapakah hidup aku selalu dirundung malang begini..?" lelaki muda itu berkeluh-kesah. Selama hidupnya, dia tak pernah merasakan ketenangan yang sebenar. Hatinya tidak pernah sepi daripada merasakan kerisauan.


Fikirnya, Tuhan tidak pernah sudi meminjamkan kedamaian hati padanya. Dia sangat cemburu apabila memandang sekeliling. Mereka bebas ketawa dan mudah tersenyum. Tapi dia? Dia hanya mampu tenggelam dalam dunia sepi dan resahnya sendiri.


Hatinya tidak mampu mengisi segala masalah yang menghimpit jiwanya. Lalu, selepas lelah dan puas berfikir, suatu hari dia melangkah longlai menuju ke hujung kampung. Niat hatinya, ingin menemui seorang lelaki tua.


Saban hari, wajah lelaki tua itu sentiasa kelihatan tenang. Damai sentiasa bertamu diwajahnya. Dia ingin sekali meminta rahsia. Lalu, dia terus berperi kepada lelaki tua tersebut.


Masalah keluh kesah dan kerisauannya didengari lelaki tua itu sambil tersenyum. Lalu dia mengajak lelaki itu ke suatu tempat iaitu ke tepi sebuah kolam yang besar sambil membawa sebiji cawan dan dua bungkus garam. Lelaki itu mengikut, walaupun hatinya sedikit hairan.


"Anak muda," lelaki tua itu bersuara.


"Ambillah cawan ini, isikanlah air dan masukkanlah sebungkus garam," ujarnya lagi. Lelaki itu yang dalam kebingungan hanya menurut.


Cawan diambil, air diisi dan garam dimasukkan. Kemudian lelaki tua itu berkata lagi.


"Sekarang kamu minumlah air tersebut," dalam bingung yang masih bersisa, lelaki itu mengikut kata lelaki tua itu.


" Apa rasanya?" tanya lelaki tua itu apabila melihat kerutan di dahi lelaki tersebut.


" Masin!"


Lelaki tua itu tersenyum lagi.


"Sekarang, kamu masukkan pula sebungkus garam ini ke dalam kolam itu. Kemudian kamu hiruplah airnya."


Lelaki tua itu menunjukkan arah ke kolam. Sekali lagi lelaki itu hanya mengikut tanpa menyoal. Air dicedok dengan kedua belah tapak tangan dan dihirup.


"Apa rasanya, wahai anak muda?" soal lelaki tua itu.


"Tawar, tidak masin seperti tadi," lelaki muda itu menjawab sambil mengelap mulut.






"Anakku, adakah kamu memahami kenapa aku meminta kamu berbuat begitu tadi?" tanya lelaki tua itu, sambil memandang tepat ke arah lelaki tersebut. Lelaki itu hanya menggeleng. Lelaki tua itu menepuk-nepuk bahu lelaki tersebut.


"Anakku, beginilah perumpamaan bagi diri kita dan masalah. Garam itu umpama masalah. Cawan dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar cawan, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita."


"Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita."


"Anakku, itulah rahsiaku. Aku sentiasa berlapang dada, aku sentiasa membesarkan jiwaku, supaya aku boleh berfikir tentang perkara-perkara lain dan masih boleh memberi kebahagiaan padaku. Aku tidak akan sesekali membiarkan hatiku kecil seperti cawan, sehingga aku tidak mampu menanggung diriku sendiri."


Maka, pada petang itu lelaki itu pulang dengan senyuman yang terukir di bibir. Dalam hati, dia berjanji akan sentiasa membesarkan jiwa dan berlapang dada.


sumber:www.iluvislam.com





No comments: