Awas untuk pengguna CIMB Clicks



Assalamualaikum..
Tadi sy gi pasar malam..ngan kawan,senior n junior..bestnye..he2..
Ok,straight to the point.. -p
Tadi senior saya ceritala, just baru-baru ni je dia ada dapat email daripada cimbclickla kononnya, mintak no akaun dia,dan bagi arahan suruh transfer duit ke akaun si penghantar email tula.Kalau x,akaun dia maybe akan ada problem ke apetah..
Senior saya ni pelikla,lagipun dia agak baru so dia xsure betulke daripada email tu dari CIMB..
Tak berapa lama lepastu,orang CIMB call dia,cakap akaun dia kena tula..he2..(nak kena ceroboh)..so buat sementara waktu ni akaun cimbclick kena suspended dulu...gitulah cite dia..
Benda ni pishing namenye..mintak personal info nak access akaun kita..selalu jadi kat akaun bank atau kredit kad..
Saya pun sebenarnya baru tau jugak sejak guna online ni..he2..
Jangan percaya langsung benda2ni..
Setahu saya,bank takkan hantar apa2 email atau sms melainkan kita yang mintak.
Contohnya,untuk bukti transaction,kita boleh pilih untuk hantar report ke email/sms..tuje..
Kalo kita tak mintak,xdela dapat sms/email..
Even email tu ada tertera web CIMB pun..
Jadi,pengajarannya,hati2 ye..rasanya bank2 lain pun sama jugak...ada masalah2ni..
Makin banyak pulak sekarang..
Guna online ni senang,mudah tapi risiko pun ada jugak kan..masalah pulak instant lagi,kalau kita tak alert,tak sampia seminit dah kena tipu -)


Cuba tengok gambar ni..baca sekali..he2..


Klik sini di laman we CIMB untuk tahu lebih lanjut 



Comments

s a r said…
thanks beb. aku pun pengguna tegar cimbclicks. tapi, alhamdulillah, tak pula pernah jadi.

~segalanya di hujung jari :p